Wróć do listy

TBC

TBC
 
Z angielskiego Total Body Condition - to zestaw ćwiczeń kształtujący całe ciało, polegający na treningu wzmacniającym i wysiłku aerobowym. Poprawia kondycję, wytrzymałość i przyspiesza proces spalania tkanki tłuszczowej. Sekwencje ćwiczeń wymyśla instruktor, który dba, by uruchomić zarówno górne, jak i dolne partie ciała. Ćwiczenia powinny być wykonywane wolno, z zatrzymaniem.
 
To zajęcia dla wszystkich, zwłaszcza tych, którzy unikają sal fitness, bojąc się, że nie poradzą sobie kondycyjnie. Debiutant może zacząć trening bez ciężarków, a kiedy wzmocni formę, sięgnąć po hantle albo zwiększyć ich wagę.Nie ma podziału na zajęcia dla zaawansowanych i początkujących, więc w każdym momencie można dołączyć do grupy. Ograniczeń wiekowych też nie ma. Jeśli jednak coś ci dolega, poproś instruktora o mniej forsujący zestaw fitness. Ci, którzy mają problemy z kręgosłupem, mogą wykonywać wszystkie ćwiczenia, np. siedząc na piłce rehabilitacyjnej. Dzięki ćwiczeniom skóra jest lepiej ukrwiona i napięta, dlatego ćwiczenia pomagają walczyć z rozstępami i cellulitem. 
 
Dwie składowe TBC dają dwa rezultaty: wzmocnienie mięśni i ogólnej kondycji oraz utratę tkanki tłuszczowej i poprawę wydolności tlenowej. Staniesz się silniejsza i sprawniejsza, a już po kilkunastu treningach, żeby porządnie się zmęczyć, będziesz musiała zastosować większe obciążenie. Warto wówczas spróbować sił w innych formach fitness, bardziej skomplikowanych choreograficznie. Ale podstawą sukcesu jest cykliczność.

 - regularne ćwiczenia zapewniają szczupłą sylwetkę: płaski brzuch, jędrne
   pośladki i smukłe uda
 - wzmacniają mięśnie całego ciała
 - przyśpieszają spalanie zbędnej tkanki tłuszczowej
 - poprawiają kondycję fizyczną
 - poprawiają koordynację ruchową
 - wzmocnisz mięśnie całego ciała
 - Przyspieszysz spalanie zbędnej tkanki tłuszczowej
 - poprawisz kondycję fizyczną
 - poprawiasz swój ogólny stan zdrowia
 - poprawiasz wytrzymałość swojego kośćca (zapobiegasz osteoporozie)
 - spędzisz aktywnie czas
 - masz wrażenie, że coś osiągnąłeś (-ęłaś)  
 
Pamiętaj, że:
 
- fundamentem wszystkich ćwiczeń jest wyprostowana postawa
- skoncentruj się na tym, aby od samego początku nauczyć się
  prawidłowej techniki
- nieustannie poprawiaj i udoskonalaj swoją technikę
- zacznij od mniejszych ciężarów - stopniowo, po sześciu tygodniach podwyższaj je
- wykonuj ćwiczenia w kontrolowany sposób - raczej w sposób łagodny
  zamiast zbyt gwałtowny
- skoncentruj się na pracujących mięśniach, a pozostałe ustabilizuj
- wsłuchaj się w swoje ciało - ono Ci powie, jeżeli coś będzie nie tak jak powinno
 
Lekkie bóle mięśniowe, czyli tzw. zakwasy, są sprawą naturalną po rozpoczęciu. Lecz jeśli odczuwasz bóle tylko w jednej części ciała lub w stawach - poradź się instruktora. Jeżeli ból będzie się utrzymywał - zasięgnij porady lekarza lub fizjoterapeuty.